dijital-zamanda-gercek-zamanli-olabilmek

İnternet üzerinden ticaret ya da e-ticaret; dünyada hızla yayılmakta olan yeni alış-veriş yöntemlerinden birisidir. Günümüzde internet üzerinden ticaret alanında rekabet giderek artmaktadır. Artan rekabet ve dijital dönüşüm ile birlikte yeni pazarlama kavramları meydana gelmiştir. Bu kavramlardan birisi de gerçek zamanlı pazarlamadır.

Teknolojinin dolayısıyla dijital pazarlama tekniklerinin gelişmesiyle müşteri memnuniyeti kavramında da köklü değişiklikler meydana gelmiştir. Akıllı telefonlar, tabletler ve dizüstü bilgisayarlar, günün neredeyse her saatinde bizi eğlendiren, güncel bilgilerden haberdar eden ve bilgilendiren teknolojik aletlerdir. Bu nedenle, insanlar teknolojiyi kullanma konusunda giderek daha yetkin hale gelmektedir.

Yaşanan bu veriye hızlı ulaşma çağında artan müşteri ihtiyaçları ve bilgi birikimi ile şirketlerin pazarlama stratejilerinde köklü değişikliklere yol açmış, yeni pazarlama yöntemleri kullanılmaya başlanmıştır.

sms marketing-1

Gerçek Zamanlı Pazarlama Nedir?

Gerçek zamanlı pazarlama gündemdeki haberleri ve güncel olayları, bilgileri takip ederek, bu olaylara paralel içerik, reklam ve ürün yerleştirme yoluyla markaların hedef kitlelerine ulaşması anlamına gelmektedir.

Geçmişte pazarlama, titizlikle hazırlanan planların takip edildiği ve genellikle programın başlamasından haftalar sonra başlatılan dikkatli bir şekilde reklam kampanyalarından oluşmaktaydı. Ancak günümüzde müşteriler, harcama kişiliklerine ve tercihlerine özgü anlık ve kısa vadeli değerlerin sunulduğu yerinde inşa edilen gerçek zamanlı pazarlama beklemektedir.

Gerçek pazarlamanın doğası gereği yürütülen kampanyaların kişiye özel ve hızlı değiştirilebilir olması gerekmektedir. Bu kapsamda da internet ortamı bu pazarlama metodu için en uygun ortam olmaktadır. Örneğin internet sitesi ziyaretçisi tercihlerini ve web geçmişini temel alan gerçek zamanlı bir teklif olarak çevrimiçi aradığı ürüne karşılık gelen bir pop-up (açılır) reklam görebilir.

Gerçek zamanlı pazarlama, kullanıcılara anlık, bireysel reklamlar sağlamak için kişisel eğilimleri ve harcama geçmişi dâhil olmak üzere çevrimiçi kullanıcı bilgilerini ve verilerini yakalar. Çevrimiçi veri toplama, şirketlere, bireylerin ne satın aldıklarını, ne zaman aradıklarını ve ne zaman çevrimiçi olduklarını inceledikçe, bireylerin neler yaptıklarına cevap veren, anında çevrimiçi reklam sunma olanağı verir.

Gerçek zamanlı pazarlamanın hem bir teknoloji hem de bir pazarlama aracı olduğunu kavramak önemlidir. Şirketler çevrimiçi aramalar, demografi, alışveriş geçmişi ve müşterinin internette gezinirken hangi ürün veya ürünleri tıkladığı gibi konularda müşteri bilgilerini toplar. Bir kez toplandığında, bu bilgiler müşteriye neredeyse anında görünen ve müşterinin ilgi alanları ve tercihleri ile doğrudan alakalı reklamlar oluşturmak için kullanılır.

Bu tüketici istihbarat verileri, e-postalardan blog yayınlarına, podcast’lere, internet sitesi ziyaretlerine, çevrimiçi aramalara ve anlık mesajlaşmaya kadar her şeyi içerir. Tüm bu bilgiler, şirketlerin müşteri eğilimlerini ve seçimlerini tahmin etmelerine yardımcı olarak, belirli müşteri tercihlerine hitap eden anlık pazarlama mesajları  oluşturmasına yardımcı olur. Ayrıca, gerçek zamanlı pazarlama mesajları tüketicileri bu şirketle hem daha fazla zaman hem de para harcamaya teşvik etmektedir.

Bu pazarlama yöntemi, satın alma faaliyetini gerçekleştirmeden bir internet sitesinden ayrılan müşterilere gönderilen bir e-posta kadar basit olabilir ve onlara siteye geri getirmek için özel bir teklif sunabilir. Bunun bir örneği, oteller için belirli bir fiyata indirim sertifikası sunan bir şirket olan hotels.com tarafından uygulanmaktadır. Müşteri hotels.com sitesini ziyaret edip bir veya daha fazla indirim sertifikası seçip hiçbir sertifika almadan internet sitesini terk ederse, müşteri otomatik olarak, siteye geri dönüp satın alma işlemini teşvik eden bir e-posta alır.

Diğer bir gerçek zamanlı pazarlama örneği, bir müşterinin daha önce bir İNTERNET sitesi ziyareti sırasında aradığı veya çevrimiçi arama yaptığı öğeleri gösteren banner reklamları içerir. Örneğin, bir tüketici ayakkabı için çevrimiçi arama yapmış görünüyorsa, tüketici bir daha çevrimiçi olduğunda, farklı ayakkabı üreticileri ve perakendecilerinden benzer model ayakkabılar için reklamlar karşısına çıkacaktır. Bu gibi örnekleri teknoloji ve pazarlama tekniklerini kullanarak çoğaltmak mümkün olup birçok farklı versiyonları markalar tarafından kullanılmaktadır.

Bazı Gerçek Zamanlı Pazarlama Biçimleri

Sosyal Medya

Facebook, Pinterest ve Twitter gibi sosyal medya web sitelerinde, yalnızca takipçiler veya şirket sayfasını veya profilini «beğenenler» için özel fırsatlar hakkında yorumlar, haberler, fırsatlar, kuponlar, özel bilgiler ve bilgi gönderir. Bu kampanyaları alan bireyler, kayıt yaptırabilecek veya katılabilecek diğer kişilere iletmeye teşvik edilir.

Arama Motoru Reklamları

Google, Yahoo, Yandex veya Bing gibi büyük arama motorlarında görünen reklamlar. Örneğin, “ayakkabı” ve “deri ayakkabı” gibi kelimeler arandığında markanın reklam olarak, ayakkabı, deri ayakkabı vb. ile ilgili özelleştirilmiş içerikleri görünür.

Banner Reklamlar

Banner reklamlar, gerçek zamanlı teklif olarak adlandırılan belirli arama motoru anahtar kelimelerine yanıt olarak çevrimiçi görünür. Örneğin, birisi belirli bir kişinin adını ararsa, facebook.com ‹dan gelen bir reklamın araması yapılan kişinin adıyla görünmesi muhtemeldir. Bu ilgi çekme metodu bu sayede arama yapan kişiyi sitedeki kişiyi aramak için facebook.com u tıklamaya teşvik eder.

E-posta Kampanyaları

Müşterilere veya üyelere haber, bilgi veya promosyonlar hakkında düzenli olarak gönderilen e-postalardır. Örneğin, 2010 yılında, bir kahve şirketi ve perakendeci bir Markanın Gold Card kulübü üyelerine şirketin 40. yıldönümünü kutlayan bir e-posta gönderdi. E-posta alıcıya bir paket kahve satın alması durumunda, ünlü markanın logosunun bulunduğu ücretsiz bir seramik kupanın verileceğini duyurdu.


Metin Mesajları


Şirketten gelecek haberleri almak için web sitelerinde bulunan kayıt olma sistemlerine kaydını yaptırarak sisteme dâhil olan müşteriler için gerçek zamanlı metin mesajları gönderimi. Bu, konum tabanlı reklam veya «Son Dakika Haberleri” içerebilir. Örneğin, bir müşteri bir şirketin veya mağazanın bulunduğu yerin 5 km yarıçapı içinde hareket ederse, müşteriye özel olarak ve zaman sınırlı bir indirim almak için onları teşvik eden bir metin mesajı gönderilebilir.
real-time-marketing


Kaynakça

Dünya Ticaret Örgütü İstatistikleri Rakamlarla 2017 Türkiye e-ticaret istatistikleri. (2017,11 Temmuz). Marketing Türkiye.
Building an Advantage through Data-Driven Real-Time Marketin: Trendology
Gerçek Zamanlı Pazarlama ve Halkla İlişkiler: Media Cat
UNCTAD İstatistikleri, United Nations Conference on Trade and Develpment.
https://www.marketingturkiye.