fomo

Özellikle teknoloji alanında yaşanan hızlı değişim ve gelişim ilgi ve kullanım alanlarına göre herkesin gündemindedir. Yenilikler ve kolaylıklar sağlayan teknoloji beraberinde olumsuz gündemleri de beslemektedir. Adını bilmese de birçok kişinin yakalandığı yeni bir hastalık var: FoMO 

Nedir bu FoMO?
“Fear of missing out” kavramının akronimi olan FoMO, 2013 yılında Oxford sözlüğe şu şekilde giriş yapmıştır: Heyecanlı veya ilginç olayların şu anda başka yerde gerçekleşiyor olabileceği endişesi, çoğu zaman sosyal medyada görülen paylaşımlar tarafından tetiklenir. Yayımlanmış ünlü bir makale kavramı; kişinin bulunmadığı ortamda başkalarının ödüllendirici deneyimler yaşayabileceği konusunda yaygın bir endişe olarak tanımlamış, başkalarının ne yaptığıyla sürekli bağlantıda kalma arzusuyla karakterize edilmiş sosyal kaygı olarak yorumlamıştır (Przybylski, Murayama, DeHaan, & Gladwell, 2013).

Dilimizde “gündemi/olan biteni kaçırma korkusu” olarak yaygın bir kullanım görülmektedir. Özellikle ‘nomofobi’ olarak bilinen, bağımlılık derecesinde telefon kullanma durumunun tetiklediği bir rahatsızlık olarak değerlendirilmektedir.

Neden?
Son yıllardaki araştırmalar, FoMO’nun genellikle kopukluk ve memnuniyetsizlik duygularıyla bağlantılı olduğunu ve sosyal medyanın onu beslediğini gösteriyor. Psikolojik ihtiyaçlar teorisine göre FoMO, psikolojik ihtiyaçların tatmininde yaşanan mevcut veya uzun vadeli açıklara dayandırılabilir (Przybylski, Murayama, DeHaan, & Gladwell, 2013). İnsanların sosyal hayatının şeffaflığı ve bu konuda sürekli artan gerçek zamanlı bilgi FoMO’nun yaygınlaşmasına katkıda bulunmaktadır (Amichai-Hamburger, 2003). İnsanlar diğer insanlar hakkında bilgi alma ve onlarla bağlantılı kalma gibi spesifik ihtiyaçlarını karşılamak için aktif olarak sosyal medyayı tercih eder ve kullanırlar (Park & Kee, 2009). Sosyal medya, oldukça düşük maliyetlerle sosyal olarak bağlantı kurmayı sağlayan uygun bir araç olduğu için FoMO’ya yakalanan insanlara cazip gelmektedir.

Açıkçası yapılan araştırmalar bir yana, arkadaşlarının durum güncellemelerine yetişmek için kaç kişinin sürekli e-posta veya Facebook hesaplarını kontrol ettiğini düşündüğümüzde sorunun nedenini anlamak çok da zor olmuyor. Sorun, günde birkaç kez Facebook’a girmekle ilgili değil; sorun her an bağlanılamadığında durumun can sıkıcı ve rahatsız edici bir hal almasıyla ilgili. Bazı insanlar başkalarının ne yaşadığını kaçırmamaya çalışmakla kalmıyor, başkalarının kendi yaşadıklarını nasıl gördüklerine göre yaşamlarını karşılaştırmaya ve değerlendirmeye başlıyor.


Sosyal Medya

Dilimizde “gündemi/olan biteni kaçırma korkusu” olarak yaygın bir kullanım görülmektedir. Özellikle ‘nomofobi’ olarak bilinen, bağımlılık derecesinde telefon kullanma durumunun tetiklediği bir rahatsızlık olarak değerlendirilmektedir.


Sonuç olarak…
Teknolojinin gelişimiyle birlikte insanların sosyal deneyimleri ve iletişim tercihleri genişlemeye başlamış, yüz yüze iletişimden sosyal medyanın daha çok kullanıldığı çoktan seçmeli bir hale gelmiştir. Bir taraftan modern teknolojiler (mobil telefonlar, akıllı cihazlar) ve sosyal ağ servisleri (Facebook, Twitter), daha düşük bir “giriş ücreti” ile kişilerin sosyal olarak meşgul olmasını sağlamak için eşsiz bir fırsat sunmaktadır (Przybylski, Murayama, DeHaan, & Gladwell, 2013). Diğer taraftan sosyal medya ile genişleyen iletişim seçenekleri Internet’e olan bağımlılığın artışını sürdürmektedir.
FoMO’nun insanların iyi olma durumu ve psikolojik sağlığı üzerinde olumsuz etkileri olduğu düşünülmektedir, çünkü FoMO’ya yakalanan insanların olumsuz havaya girmesi ve bunalımlı duygular yaşaması kuvvetli bir ihtimaldir (Wortham, 2011).

Kaynakça
Amichai-Hamburger, Y. &.-A. (2003). Loneliness and internet use. Computers in Human Behavior.
Park, N., & Kee, K. F. (2009). Being immersed in social networking environment:- Facebook groups, uses and gratifications, and social outcomes. CyberPsychology & Behavior.
Przybylski, A. K., Murayama, K., DeHaan, C. R., & Gladwell, V. (2013). Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing out. Computers in Human Behavior.
Wortham, J. (2011). Feel like a wall flower? Maybe it’s your Facebook wall. The New York Times.