showrooming

E-ticaret; ürün veya hizmetlerin internet üzerinden çevrim içi olarak pazarlanması ödeme işleminin ise gerek elektronik yöntemler gerekse de geleneksel bankacılık sistemleri ile gerçekleştirildiği ticaret şeklidir. İnternet üzerinden ticaret ya da e-ticaret; dünyada hızla yayılmakta olan yeni alışveriş yöntemlerinden birisidir.

Günümüzde internet üzerinden ticaret alanında rekabet giderek artmaktadır. Artan rekabet ile gerek geleneksel pazarlama yöntemlerinde gerek ise internet üzerinden pazarlama yöntemlerinde hızlı ve köklü değişiklikler meydana gelmekte, büyük küçük tüm firmalar yeni yöntemler kullanmaktadırlar.

2016 yılında Çin’de e-ticaret ile yapılan perakende ticaretin toplam perakende ile yapılan ticarete oranı %17,1 ile dünya da ilk sırayı almıştır. Gelişmiş ülkeler arasında en yüksek oran ise %14,9 ile İngiltere’ye ait olarak gerçekleşmiştir. Ülkemizde de e-ticaret yöntemleri hızlı bir şekilde geleneksel perakende yöntemlerinin yerini almaktadır.

eticaretkarsilastirmasi2016
 E-ticaret Karşılaştırma (2016) (TÜBİSAD E-Ticaret 2016 Pazar Büyüklüğü Raporu)
turkiyeeticaretpazarbuyuklugu
Türkiye’de e-ticaret Pazar Büyüklüğü (Milyar TL) (TÜBİSAD 2017 e-ticaret Raporu)

Çevirimiçi mağazalar genellikle daha düşük masraflara sahip olduğundan geleneksel perakende mağazaları fiyatlarına kıyasla daha düşük fiyatlar sunmaktadır. Akıllı telefonların ve mobil cihazların popülerliğinde yaşanan büyük artış, çevrimiçi fiyatların kontrol edilmesi ve hatta çevrimiçi ürün siparişlerinin yapılması için alışveriş yapan kişilere daha fazla esneklik sağladığı için müşterilerin alış veriş alışkanlıklarında köklü değişiklikler meydana gelmeye başlamıştır. Özellikle müşteriler tarafından ürün fiyatının tercihte önemli bir yer tuttuğu sektörlerde düşük ve rekabetçi fiyata ürün sunmak firmalar için hayati önem taşır hale gelmiştir.

Çevirimiçi ticarette yaşanan bu gelişmeler ile yeni bir yöntem olan Showrooming son yıllarda özellikle gelişmiş ülkelerde hızla yaygınlaşmaktadır. Showrooming geleneksel perakende mağazaları (birck and mortar1) veya diğer çevrimdışı ortamlarda ticarete söz konusu olan malın incelemesine olanak sağlandığı ve daha sonra, bazen daha düşük bir fiyatla, çevrimiçi satın alınması uygulamasıdır. Bazı sektörlerde sektöre has durumlar gereği ürünün internet üzerinden çevirim içi olarak tedarik edilmesi herkesin kolaylıkla tercih edeceği bir durum değildir. Tüketicilerin 5 duyusuna da hitap etmesi gereken, müşterinin özelliklerine (fizik, cinsiyet, yaş vb.) göre tercih edilmesi zorunlu bir takım ürünler vardır. Bu ihtiyaç sonucunda showrooming ortaya çıkmıştır.

Bu yöntemi tekstil sektörü üzerinden açıklayacak olursak; Örneğin bir pantolonu, daha önceden kullanılan aynı üreticinin ürünü dahi olsa, üzerinde denemeden almak istemeyen müşterilerin sayısı oldukça fazladır. Bu durumda üretici firma ürünlerin denenmesi için bir mağaza açarak pazarlama işlemini bu mağazada yapmaktadır. Ancak satışı çevirimiçi olarak (internet mağazası, mobil uygulama vb.) gerçekleştirmektedir. Bu durumda üretici satış elemanları, kasa görevlileri gibi personeli istihdam etmeyecek hem de stok maliyetine katlanmayacaktır.Böylece maliyetleri düşen üretici ürün fiyatlarına bu düşüşü yansıtacak ve fiyat avantajı sağlayacaktır. Sadece fiyat olarak değil bazı hizmetlerin standartlaştırılması ve kalitesinin artırılması ile de avantaj sağlanmış olacaktır.


Webrooming bir tüketicinin alacağı ya da almayı düşündüğü ürünü çevrim içi olarak araştırıp satın alma faaliyetini geleneksel bir perakende mağazasından gerçekleştirmesi işlemidir.


Bilişim sektöründe uluslararası alanda araştırmalar yapan com Score tarafından 2012 yılında yayınlanan rapora göre ABD’li tüketicilerin %35’i showrooming yöntemi ile alışveriş yaptığını ve bu yöntemi tercih edenlerin yarış 25-34 yaş aralığında olduğunu rapor etmiştir. 2013 yılında Deloitte tarafından yapılan perakendedeki dijital etkiler raporunda yayınlanan bir araştırmada ise araştırmaya katılan tüketicilerin %73’ü son altı ayda showrooming yöntemin kullanarak en az bir adet alışveriş yaptığı belirlenmiştir.

Benzer bir yöntem olan Webrooming ise showroomingin tam tersi bir süreçtir. Webrooming bir tüketicinin alacağı ya da almayı düşündüğü ürünü çevirimiçi olarak araştırıp satın alma faaliyetini geleneksel bir perakende mağazasından gerçekleştirmesi işlemidir.

showrooming

Elektronik eşyalar, müşterilerin çevrimiçi satın almadan önce geleneksel bir perakende mağazasında sıklıkla incelediği ticari ürünler arasındadır. Özellikle son yıllarda giderek artan e ticaret oranları ile tüm sektörlerde geleneksel perakende mağazalarında satış yöntemi yerine çevirimiçi satış yöntemine ağırlık veren firmaların sayısı da hızla artmaktadır. Kimi zaman ise firmalar aynı sektörde farklı markalar adı altında satış kanalları kurmaktadır. Öte yandan geleneksel metotlarda kalmayı tercih eden firmalar ise showrooming ile mücadele için farklı stratejiler geliştirmektedir.

Yolun başında olan bu yeni nesil alışveriş yönteminin günümüzde bir takım dezavantajları olsa da önümüzdeki günlerde birçok sektörden birçok firmanın kullanacağı henüz dilimizde karşılığı olmayan bu yeni nesil pazarlama terimini önümüzdeki yıllarda daha fazla duyacağımızı şimdiden öngörmek mümkün…


*Brick and Mortar: Fiziki bir faaliyet yeri olmaksızın internet kanalıyla online hizmet veren işletmelerin aksine belirli bir işyerinden (bina veya dükkan) faaliyet gösteren geleneksel işletmeleri tanımlamak için kullanılan bir terim.