Adım Adım Dijital Dükkan

Bilindiği üzere ticaret, satıcı ve alıcı arasında yapılan ve ticari kaygı taşıyan işlemler bütünüdür. Bununla birlikte bir işlemin ticaret olabilmesi için mutlaka kâr etme amacı taşıması gerekmektedir. Yüzyıllardan beri insanların kazanç kapısı olagelmiş ticaretin zaman içerisinde temel unsurları değişmese de yapılış şekilleri ve kuralları günün şartlarına göre değişiklik göstermektedir. Ticaretin günümüz koşullarıyla ortaya çıkan yapılış şekillerinden biri de rekabetin üst düzeyde olduğu E-Ticaret yöntemidir.

Bilindiği üzere ticaret, satıcı ve alıcı arasında yapılan ve ticari kaygı taşıyan işlemler bütünüdür. Bununla birlikte bir işlemin ticaret olabilmesi için mutlaka kâr etme amacı taşıması gerekmektedir. Yüzyıllardan beri insanların kazanç kapısı olagelmiş ticaretin zaman içerisinde temel unsurları değişmese de yapılış şekilleri ve kuralları günün şartlarına göre değişiklik göstermektedir. Ticaretin günümüz koşullarıyla ortaya çıkan yapılış şekillerinden biri de rekabetin üst düzeyde olduğu E-Ticaret yöntemidir.

Teknoloji ve iletişim çağında olduğumuzu düşündüğümüzde mevcut imkanların ticaret yaparken de en üst düzeyde kullanılıyor olması oldukça doğaldır, kullandığımız teknoloji dünyanın her bölgesindeki insanlara ulaşabilme kabiliyetimizi üst düzeye çıkârdığı için artık satıcılar ürünlerini sadece şehirlerine, ülkelerine değil bütün dünyaya çok daha hızlı ve kapsamlı bir şekilde tanıtabilmekte ve ulaşım, lojistik sektörünün de oldukça gelişmiş olmasının avantajıyla ürünlerini direkt olarak buralara pazarlayabilmektedirler.

Hemen hemen her sektörde rekabetin arttığı ve kâr marjlarının görece azaldığı günümüzde e-ticaret neredeyse bir zorunluluk haline gelmiştir. Günümüzde oldukça popüler olmasına rağmen ülkemizde etkinliği aslında çok geç fark edilen bu ticaret şekli popüler olmaya da uzun bir süre devam edeceğe benziyor. Tabii ki zaman içerinde e-ticaret usulleri, kuralları veya şekilleri de değişecek ve gelişim gösterecektir.

E-Ticaret’ e, satıcı tarafından baktığımızda, daha az maliyetle daha fazla kitleye ulaşabilme durumu söz konusu iken müşteri tarafından bakıldığında da istenilen ürünün daha fazla seçenekle kıyaslanabilme ve daha uygun fiyata hızlı bir şekilde temin edilebilme imkânından söz edilebilir. E-Ticareti adeta bir zorunluluk haline getiren hususları genel anlamda sıralamak gerekirse;

Neden E-Ticaret?

1. Daha fazla müşteriye daha hızlı ulaşabilir ve marka değerinizi yükseltebilirsiniz.
2. Daha az çalışanı doğru bir planlamayla çok daha verimli çalıştırabilirsiniz bunun sonucu olarak personel maliyetleriniz azalır.
3. 7/24 açık bir işyeriniz olur ve doğal olarak daha fazla satış yapma imkânınız olur.
4. Stoğunuzda olmayan bir ürünün bile doğru planlamayla satışını yapma imkânınız olabilir.
5. Müşterilerinize daha fazla çeşit sunabilirsiniz.

E-Ticarete nereden başlamalı?

E-Ticarete başlarken bu işin bir süreç olduğu ve bir takım aşamaları geçmeden başarıya ulaşılamayacağı gerçeğini kabullenmeniz ve sabırlı olmanız gerektiğini bilmelisiniz. Son dönemde her sektörde çok fazla E-Ticaret sitesi mevcuttur ve bu sayı her geçen gün artmaktadır. Oyunu kuralına göre oynayan ve ciddiye alan firmaların siteleri ayakta kalırken diğerlerinin ömrü oldukça kısa sürmektedir.

İlk olarak satışını yaptığınız ürüne uygun ve akılda kalabilecek bir “alan adı(domain)” ile işe başlamanız, alan adı seçerken mümkün olduğunca “.com” uzantılı bir alan adı seçmeniz ve bu
alan adı ile uzun ve başarılı bir e-ticaret ömrünüz olacağı varsayımından hareketle gerekli patent ve mülki haklarınızı da almanız tavsiye edilir. Aksi takdirde işler yolunda gittiğinde ve siteniz ciddi cirolara ulaştığında ortaya çıkabilecek bir patent problemi bütün emeklerinizin boşa çıkmasına sebep olabilir.

Öncelikle hali hazırda satışını yaptığınız ürünleri online ortama taşımak başlangıç için yeterlidir, devamında sitenizin zaman içerisinde ortaya çıkacak eksiklerini gidererek ve bilinirliğinizi yükselterek ürün çeşidinizi de çok daha fazla artırabilirsiniz.

 

Başlangıç seviyesinde yazılım firmalarına sıfırdan site yaptırmak biraz maliyetli olabilir bunun yerine yine piyasada e-ticaret çözümleri sunan ve hazır paketleri bulunan onlarca yazılım çözümünden size uygun ve başlangıç seviyesinde ihtiyaçlarınızı karşılayacak yazılımı temin etmek daha uygun olacaktır. Paketler içerisinde çok fazla teknik terim ve detay bulunmasından dolayı
doğru paketi seçmek için sektörün içinde bulunan birinden veya yazılımı temin edeceğiniz firmadan teknik destek almak işinizi kolaylaştırabilir.

İlk etapta müşterinin en çok dikkat ettiği nokta sitenin güvenilir olmasıdır ve bunun için sitenin tasarımı önem arz etmektedir. Sitede iletişim bilgilerinin olması, grafikler ve ürün resimlerinin kalitesi dikkat edilmesi gereken başlıca noktalardır.

Müşterinizin sitenizdeki ürünlere sade ve anlaşılabilir bir menü ile hızlı ve kolay ulaşması, istediği cevapları gerek e-posta, gerekse telefon ve canlı sohbet yöntemleriyle hızlı bir şekilde alabiliyor olması, hiç alışveriş yapmadan dahi müşteride oldukça olumlu bir intiba oluşmasını sağlayacaktır.

Diğer yandan sitede sergilemiş olduğunuz ürünlerin fotoğraflarının kaliteli, anlaşılabilir ve net olması aynı zamanda ürüne ait açıklamaların da yeterli seviyede olması sitenizin müşteri gözündeki güvenilirliğini daha da artıracaktır.

Sitenizin kalitesiyle müşteriye güven telkin etmeyi başardıktansonra satış yapabilmeniz için dikkat etmeniz gereken önemli bazı noktalar vardır. Bunlar;

  1. Ödeme Yöntemleri
  2. Kargo
  3. Seo Çalışması Ve Reklam
  4. Site Ziyaretçi Analizleri

adimadimdijitalalisveris

E-Ticaret’e, satıcı tarafından baktığımızda, daha az maliyetle daha fazla kitleye ulaşabilme durumu söz konusu iken müşteri tarafından bakıldığında da istenilen ürünün daha fazla seçenekle kıyaslanabilme ve daha uygun fiyata hızlı bir şekilde temin edilebilme imkânından söz edilebilir.


Ödeme Yöntemleri

Öncelikli olarak kredi kartı ile ödeme yöntemi en çok tercih edilen ödeme şeklidir ve bu aşamada müşterinin kart bilgilerinin korunması için gerekli tedbirleri almak satıcı olarak sizin üzerinize düşen önemli görevlerden biridir. Bu güvenlik tedbirleri çoğu zaman hizmet aldığınız firma tarafından sağlanmaktadır.Kredi kartı ile ödeme yönteminde müşterilerinize taksit imkânları sunmak ta yine tercih edilmenizde oldukça etkilidir.

Kredi kartıyla ödeme alabilmek için çalışmak istediğiniz bankalardan sanal pos almanız gerekmekte olup bankaların vereceği oranlara göre uygulayabileceğimiz taksit sayısını belirlemeniz ve taksit sayısını belirlerken ürüne özel yasal sınırlara da dikkat etmeniz gerekmektedir.

Çalışacağınız banka sayısını artırmak daha fazla müşteriye hitap etmenizi sağlayacağı için kesinlikle 1 veya 2 banka ile sınırlı kalmamalısınız. Burada da birden fazla banka ile çalışmak için her bir banka ile ayrı bir sözleşme yapmanız ve ilgili her bankada hesap açtırmanız gerekeceğinden bu yöntem ödemelerin takibi açısından sizleri zorlayacak ve her bankaya sanal pos için yıllık ücretler ödeneceği için mali olarak ta ekstra yük getirecektir.

Birden fazla banka ile çalışabilmeniz için bir diğer yöntem ise her banka ile tek tek anlaşmak yerine mevcut bankalar ile anlaşan aracı kurumların ödeme sistemlerini sitenize entegre etmek olabilir. Bu aracı kurumlar sizin yerinize bankalar ile sözleşmeler yaparak çeşitli oranlar belirlemektedirler ve bu oranlarla sizin satış yapmanız için gerekli teknik altyapıyı sitenize entegre etmektedirler. Bu ödeme yöntemi son dönemde oldukça talep görmekte olup tek muhatap olması ve tek bir kuruma yıllık ücret ödenmesi gibi avantajları yanında getirmektedir. Hangi aracı firma ile çalışacağınızı belirlerken bu hizmeti veren her bir firmadan taksit ve tek çekim oranlarını, yıllık ve diğer kesintilerini içeren detaylı fiyat tekliflerini alarak bunları kıyaslamak doğru olacaktır. Bu konuda piyasada uzun zamandan beri hizmet veren firmaları tercih etmek yerinde olacaktır çünkü ödeme alma ve ödeme iade etme süreçlerinde müşterilerinizle problem yaşamamanız siteniz ve sizin için önemlidir.

Aksi takdirde bu sitenize karşı müşterilerinizde güven kaybına sebebiyet verecektir. Sonuç olarak aracı kurum altyapısının oldukça sağlam, kararlı ve oturmuş olması oldukça önemlidir. İnternet alışverişlerinde kredi kartı kullanımına çok sıcak bakmayan veya kredi kartı hiç kullanmayan müşterilerinizin de olabileceği düşünüldüğünde kredi kartı dışında ödeme alternatiflerini de müşteriye sunmanız yadsınmaz bir gerekliliktir.

Adım Adım Online Ödeme
Kapıda ödeme yöntemi bu alternatiflerden birisidir. Kapıda ödeme yönteminde anlaşmış olduğunuz kargo firması kurye vaalabilmekte ve kargo firmasıyla paylaştığınız hesaba ücretin
aktarılmasını sağlayabilmektedir. Kargo firması bunu yaparken sizden taşıma ücreti dışında ekstra ücret tahsil edecektir ve yine kapıda ödeme yöntemi nakit olabileceği gibi kredi kartıyla da olabilmektedir. Bu aşamada kapıda kredi kartıyla ödeme tahsil edilirken de ayrı bir ücret tarifesi uygulanacağı bilinmelidir. Bütün bu ödeme şekillerinin ücretleri ve şartları kargo firmasıyla sözleşme imzalanırken belirlenmektedir.

Bu kapsamda sitenizde ne kadar çok alternatif ödeme yöntemi sunarsanız o kadar fazla müşteriye hitap edebileceğiniz gerçeğiyle beraber her ödeme yönteminin de mali olarak ayrı bir yük getireceğini de göz ardı etmemeliyiz. Unutmamalıyız ki başlangıçta küçük görülen tutarlar zamanla satış miktarının artmasıyla azımsanmayacak rakamlara ulaşacaktır.Aslında sizin için en düşük maliyetli ödeme yöntemi olan Havale ve EFT yöntemi de müşteri tarafından çok tercih edilmese de ödeme alternatifleriniz arasında mutlaka olmalıdır.

adimadimziyaretcianalizleri 

Kargo

Günümüzde e-ticaret anlayışının benimsenmesi ve bu denli etkin kullanılabilmesindeki önemli etkenlerden bir diğeri de lojistik sektörünün gelişmişlik seviyesidir. İçinde bulunduğumuz dönemde dünyanın her yerine çok kısa sürede ulaşabildiğimiz gibi istediğimiz ürünü de çok kısa sürede gönderebilmekteyiz.

Kargolama sürecinde çalışacağımız firmayı seçerken de sektörde faaliyet gösteren kargo firmaları ile görüşerek her birinden detaylı fiyat teklifi almanız ve bunları kıyaslayarak doğru firmaya karar vermeniz gerekmektedir. Başlangıçta kartaşıma firmalarına kargo sayısı anlamında net taahhütler veremeyeceğiniz için birim maliyetlerimizin fazla olması gayet normaldir. Zaman içerisinde kargo sayısının artmasıyla birlikte firmalarla yeniden görüşerek kargo maliyetlerimizin düşürülmesi söz konusu olabilir.

Taşıma firmalarından teklifler alırken şehir içi, şehir dışı ve ürün desi miktarını dikkate alarak, kapıda ödeme, kapıda kredi kartı ile ödeme ve yurt dışı gönderimleri için detaylı fiyat almanız ve olası kesintileri de dikkate alarak değerlendirme yapmanız önemlidir. Kargo firmasını belirlerken de tıpkı ödeme için aracı firmayı belirlerken yapmış olduğunuz gibi tek kriterimiz fiyat olmamalı, firmanın vereceği hizmet kalitesi ve hızı dikkate alınmalıdır. Yine müşterinin kargosunu takip edebilmesi için uygun altyapının firmada olması ve sitemize entegre edilebilir olması oldukça önemlidir. E-ticaret müşterisinin çok sabırsız olması ve bunun sonucunda, ürününün hızlı kargolanmasını ve hızlı bir şekilde elinde olmasını beklerken kargosunu an ve an takip etmek istemesi artık herkesçe bilinen bir gerçekliktir.

SEO Çalışması ve Reklam

Sitenin görsel ve içerik olarak tamamlanmasının ardından yapılması gereken en önemli çalışmalardan biriside SEO (Search Engine Optimization) yani arama motoru optimizasyonu çalışmasıdır.

Müşterilerin sizi keşfetmesi ve sizden alışveriş yapabilmesi için sizin sitenize bir şekilde ulaşmalarını sağlamanız gerekmektedir. Bu amaçla çoğunlukla ve direkt olarak arama motorlarının kullanıldığını düşündüğümüzde burada ciddi ve yoğun bir çalışma yapmaya ihtiyacınız olacaktır.

 

SEO, Arama Motorlarında sitelerin veya sayfaların üst sıralara çıkarılmasına yönelik yapılan çalışmaları kapsar. SEO’nun temel amacı, açılımı itibariyle “Arama Motoru Optimizasyonu” yani Arama Motorlarında üst sıralarda listelenmektir. Bu amaç da, sitenizde yer alan bilgi, hizmet veya satışların daha fazla ilgili kitleye ulaştırılmasını sağlamaktır. SEO; sitelerin doğal yollarla ulaşamayacakları web popülerliğine, doğal görünen yöntemler kullanarak ulaşma şeklidir. Bu web popülerliği, beraberinde Google, Yandex gibi arama motorlarında sıralama artışını da getirmektedir. Sıralamada ne kadar yukardaysanız o kadar fazla dikkat çekecek ve o kadar fazla ziyaretçiniz olacaktır. Bu kısımda da yine bir SEO Uzmanından destek almak gerekecektir.

Bilinirliğimizi artırmanın en önemli yolu tabii ki reklamdır. Reklam, sitenizi açtıktan sonra ciddi anlamda bütçe ayırmanız gereken önemli hususlardan birisidir.

Google Adwords, Yandex Direct gibi araçları kullanarak webde reklamlarınızı yapabilirsiniz. Bu yöntemleri kullanarak arama ağı reklamları ile arama sonuçlarının hemen yanında yer alabileceğiniz gibi herhangi bir web sitesinde görüntülü reklamınız yer alabilir veya Youtube’da video izlerken müşterinin karşısına çıkabilirsiniz.

Site Ziyaretçi Analizleri

Şu bir gerçek ki başlangıçta her zaman doğru kararlar verememiş, doğru hamleler yapamamış olabilirsiniz. Bu yüzden süreç içerisinde sitenizdeki aksaklıkları tespit etmeniz ve düzeltmeniz gerekecektir.

Sitenizdeki sorunları tespit ederek iyileştirebilmeniz için size yol gösterici olarak çeşitli araçlar vardır.Google Analytics ve Yandex Metrica gibi araçlar vasıtasıyla sitenizin analizini yaparak müşteri kitlenizin kimler olduğu, hangi bölgelerden, şehirlerden, ülkelerden kimlerin hangi yollarla sitenize ulaştığı, ziyaretçilerinizin ne kadar süre sitenizde kaldığı, mobil web, mobil uygulama veya masaüstü web üzerinden hangi oranlarda ne kadar sayıda ziyaretçi aldığınız gibi birçok veriye ulaşabilirsiniz. Bu verileri de doğru yorumlayarak sitenizde iyileştirmeler gerçekleştirebilirsiniz.

 

O halde başlayalım mı? Alan adınızı belirleme zamanı…